Pozwól mi poznać Twój stan zdrowia i sposób odżywiania, a przez to zwiększ skuteczność przyszłego planu żywieniowego. Poświęć kilka minut i zapoznaj się ze wskazówkami dotyczącymi przygotowania do pierwszej wizyty. Na pierwszą konsultację dietetyczną:

🥕 zabierz ze sobą bieżące wynik poniższych badań laboratoryjnych (najlepiej wykonanych w przeciągu ostatnich 3 miesięcy): morfologii, lipidogramu: cholesterolu całkowitego, LDL, HDL, trójglicerydów, glukozy na czczo, TSH, innych - jeżeli cierpisz na chorobę przewlekłą wymagającą stosowania odpowiedniej diety (np.: stężenie kreatyniny we krwi w niewydolności nerek, stężenie fT3 i fT4 we krwi w niedoczynności tarczycy, stężenie hemoglobiny glikowanej HbA1c we krwi w cukrzycy;

🥕 przygotuj listę zażywanych leków i suplementów diety;

🥕 zabierz ze sobą wytyczne lekarskie odnośnie diety, która powinna być stosowana w chorobie, na którą cierpisz (jeżeli otrzymałeś);

🥕 wypełnij 3-dniowy dzienniczek żywieniowy, którego wzór znajduje się w załączniku w zakładce "dzienniczek żywieniowy";

🥕 zapoznaj się z przygotowaniem do analizy składu ciała metodą impedancji bioelektrycznej (BIA), umieszczonym w zakładce obok.

Brak wyników badań diagnostycznych nie jest przeciwwskazaniem do skorzystania z porady dietetycznej. Na wizycie wspólnie zastanowimy się, które badania warto byłoby wykonać oraz poproszę o przyniesienie ich na kolejne spotkanie.

Podczas każdej wizyty przeprowadzana jest analiza składu ciała metodą impedancji bioelektrycznej (BIA, ang. bioelectrical impedance analysis). Jest to metoda nieinwazyjna, umożliwiająca ocenę m.in. zawartości tkanki tłuszczowej i masy mięśniowej w organizmie, stopnia jego nawodnienia oraz podstawowej przemiany materii. Polega na zmierzeniu oporu elektrycznego tkanek, przez które przepuszczony zostaje prąd elektryczny o niskim natężeniu (≤ 1 mA). W celu uzyskania niezafałszowanego wyniku analizy, proszę:

🥕 nie spożywać posiłków minimum 4 godziny przed wizytą,

🥕 zrezygnować z picia kawy i alkoholu w dniu badania i w dniu poprzedzającym,

🥕 zakończyć intensywną aktywność fizyczną na co najmniej 4 godziny przed wizytą,

🥕 do pomiaru przystąpić z pustym pęcherzem moczowym,

🥕 w przypadku Pań, zaplanować wizytę w terminie nie przypadającym na okres menstruacji.

Analizy składu ciała nie wykonuje się u dzieci poniżej 5 roku życia, kobiet w ciąży i osób ze stymulatorami serca. U dzieci w wieku 5-17 lat możliwe jest jedynie dokonanie pomiaru % zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie.

W dniu pomiaru ubierz się w sposób umożliwiający swobodne stanięcie bosymi stopami na platformie analizatora (najlepiej nie ubieraj rajstop).

Na pierwszą konsultację dietetyczną proszę o zabranie ze sobą wypełnionego 3-dniowego dzienniczka żywieniowego, którego analiza umożliwi dietetykowi zapoznanie się z Twoim sposobem odżywiania, jak również dostarczy informacji na temat ewentualnych dolegliwości, występujących po spożyciu pokarmów. Prowadź go przez 3 dni – 2 powszednie i 1 wolny od pracy. W celu uchwycenia jak największej ilości szczegółów, zapisuj spożyte pokarmy na bieżąco, zaraz po posiłku. Zanotuj w nim:

🥕 wszystko, co danego dnia spożyłaś/eś i wypiłaś/eś (nawet jeżeli były to niewielkie ilości np. 3 orzechy, 1 łyżeczka cukru, ½ kabanosa) wraz z ilością wyrażoną w gramach (możesz ją spisać z opakowania produktu) bądź w miarach domowych (np. 1 łyżka, 2 kromki, głęboki talerz);

🥕 nazwy producentów produktów spożywczych (np. mleko Łowickie, serek wiejski Piątnica, kiełbasa krakowska sucha Krakus);

🥕 zawartość tłuszczu w produktach spożywczych (np. mleko 3,2% tłuszczu, jogurt typu greckiego 10% tłuszczu, śmietanka 18% tłuszczu);

🥕 możliwie jak najwięcej szczegółów, w tym: rodzaj pieczywa, makaronu, kaszy, ryżu (np. chleb baltonowski, makaron z pszenicy durum, ryż basmati); rodzaj tłuszczu (np. olej rzepakowy rafinowany); sposób przyrządzenia potrawy (np. duszenie z wcześniejszym obsmażeniem); czy zupa była zabielana i jeśli tak, to jakim produktem; czy sos był zagęszczony i jeśli tak, to jakim produktem; czy herbata/kawa była słodzona i jeśli tak, to jakim produktem i w jakiej ilości;

🥕 godzinę pobudki, czas pracy i porę pójścia spać;

🥕 godzinę i miejsce spożywania posiłków lub przekąsek;

🥕 aktywność fizyczną (np. 30 min spaceru, 60 min pływania na basenie, 90 min prac na ogrodzie);

🥕 uwagi dotyczące ewentualnych dolegliwości po spożyciu posiłku (np. zgaga, wzdęcia, biegunka).

Do pobrania: dzienniczek żywieniowy

 

pl_PLPolish
pl_PLPolish