/
26 Views0

Czy wiesz, że dieta fleksitariańska zajęła 3. miejsce w rankingu najlepszych diet 2019 r.? Jeśli do tej pory nigdy o niej nie słyszałeś, niewątpliwie niebawem usłyszysz. Fleksitarianizm niesie bowiem wiele potencjalnych korzyści zdrowotnych i jest bardziej ekologiczny, niż tradycyjna dieta mieszana. Fleksitarianizm w dosłownym tłumaczeniu oznacza “elastyczny wegetarianizm”. To model żywienia, który opiera się na spożywaniu dużej ilości owoców, warzyw, pełnoziarnistych produktów zbożowych, orzechów, nasion i strączków (groch, fasola, soczewica, ciecierzyca, bób). Co istotne, mięso nie jest w niej zakazane, ale należy je ograniczać. Ponadto dieta fleksitariańska dopuszcza spożywanie nabiału, jajek i ryb. 

Ale dlaczego piszę o fleksitarianizmie podając przepis na pasztet? Otóż nie musisz od razu nazywać się wegetarianinem, fleksitarianinem czy weganem, aby zadbać o zdrowie i planetę. Małe kroki są też ważne. To co może jutro zamiast wędliny na kanapkę – pyszny rośliny pasztet?

Składniki (na keksówkę o wymiarach 12x25cm):

  • soczewica zielona, sucha – 250g,
  • pomidory bez skórki, w puszce – 2 puszki (800g),
  • kasza jaglana – 1 woreczek (100g),
  • cebula – 3 średnie sztuki,
  • czosnek – 3 ząbki,
  • jaja z wolnego wybiegu – 2 sztuki,
  • słonecznik – 1 mała garść,
  • oliwa z oliwek – 3 łyżki,
  • przyprawy: sól morska – 2 łyżeczki, pieprz czarny – 1 łyżeczka, pieprz ziołowy – 2 łyżeczki, oregano – 2 łyżeczki, majeranek – 1 łyżeczka,
  • bułka tarta – do posypania blaszki do pieczenia.

Wykonanie: 

Dzień wcześniej wieczorem namoczyć soczewicę z dodatkiem przypraw wiatropędnych: soczewicę opłukać, umieścić w misce, zalać wodą, dodać np. kminek, koper włoski czy majeranek. Następnego dnia wodę wylać, soczewicę przełożyć do garnka, zalać wodą i gotować ok. 30 min do miękkości. Na patelni rozgrzać oliwę, dodać poszatkowaną cebulę i zeszklić na małym ogniu. Do cebuli dodać pomidory z puszki i smażyć na dużym ogniu, aż sos się zredukuje (ma być bardzo gęsty). Pod koniec smażenia dodać przeciśnięty przez praskę czosnek. W międzyczasie ugotować kaszę jaglaną: kaszę przepłukać na sitku pod bieżącą wodą, nastawić wodę w garnku, a gdy zacznie wrzeć wrzucić kaszę. Gotować do miękkości przez ok. 15 min. Po ugotowaniu kaszę odcedzić. W garnku połączyć ugotowaną soczewicę, kaszę, zawartość patelni i wbić jaja. Dodać przyprawy. Całość wymieszać i dokładnie zblendować. Piekarnik nagrzać do 180 st. C (najlepiej tryb góra-dół termoobieg). Formę wysmarować masłem klarowanym/oliwą, obsypać dokładnie bułką tartą i wlać przygotowaną masę. Pasztet z wierzchu posypać nasionami słonecznika. Piec przez około 90 min. Kroić po ostudzeniu.

pl_PLPolish
pl_PLPolish