VOUCHER PODARUNKOWY - PODARUJ ZDROWIE W TE ŚWIĘTA. Szczegóły w aktualnościach.

Orzechy sprzymierzeńcem (nie wrogiem) w procesie odchudzania

O walorach zdrowotnych orzechów nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, fitosteroli, witaminy E, kwasu foliowego, magnezu, wapnia, błonnika pokarmowego i dobrej jakości białka. A co ze stwierdzeniem „na diecie odchudzającej nie wolno jeść orzechów” – fakt czy mit? Tych, którzy lekko pogubili się w gąszczu żywieniowych wiadomości i zgadzają się z powyższym zdaniem zapewniam: orzechy nie tylko mogą, ale wręcz POWINNY ZNALEŹĆ SIĘ W JADŁOSPISIE KAŻDEGO, ZWŁASZCZA STARAJĄCEGO SIĘ OBNIŻYĆ MASĘ CIAŁA. Zwłaszcza, ponieważ tkanka tłuszczowa, szczególnie zgromadzona w okolicy brzucha, jest bardzo aktywna metabolicznie, tzn. wydziela szereg cytokin zapalnych m.in. TNFα czy IL-6. Stan zapalny nie jest dla organizmu niczym korzystnym i można go porównać do pożaru, który trzeba wygasić. Właściwości przeciwzapalne, za które odpowiadają zawarte w orzechach wielonienasycone kwasy tłuszczowe z szeregu omega-3, arginina i antyoksydanty czynią orzechy dobrym panaceum na likwidację negatywnych skutków stanu zapalnego dla zdrowia. Ponadto orzechy składają się głównie z białka i tłuszczu, dzięki którym jesteśmy przez długi czas syci i nie podjadamy. Przy czym jest jeden warunek: trzeba się nauczyć jeść je MĄDRZE, kierując się trzema aspektami – jakie?, ile?, kiedy?

JAKIE? Orzechy włoskie, laskowe, migdały, brazylijskie, nerkowce, macadamia… krótko mówiąc każde, ale nieprzetworzone i w postaci naturalnej. Orzechom smażonym, prażonym, solonym, w miodzie czy w panierce – dziękujemy.

ILE? 1 – 2 łyżek/dzień (15-30g/dzień), bo chociaż są bardzo odżywcze, to jednocześnie kaloryczne.
Wartość energetyczna w 100 g: nerkowce 553 kcal < migdały 572 kcal < pistacje 589 kcal< laskowe 640 kcal < włoskie 645 kcal < brazylijskie 656 kcal < piniowe 673 kcal < pekan 691 kcal < macadamia 718 kcal.

KIEDY? Co najmniej kilka razy w tygodniu, a nawet codziennie. Na II śniadanie i podwieczorek, ale również jako składnik potraw na śniadanie, obiad czy kolację. Z pewnością jednak nie nadają się do podjadania między posiłkami.

Orzechy mogą alergizować, dlatego staraj się jeść ich różne rodzaje naprzemiennie.